Hoofdstuk 93: De laatste fles nectar
Daniël verjaart vandaag!

Xias verveelde zich weer eens toen iedereen tijdens de nacht lag te slapen, dus is hij maar aan het bakken geslagen.

Zijn eerste taart was helaas niet zo'n groot succes, maar de tweede was best wel lekker. Nog even de chocoladeglazuur erop spuiten...

En klaar!

Als beloning trakteert Xias zichzelf op een pistache-ijsje, want van de taart kan hij natuurlijk nog niet eten.

Enkele uren later zijn ook de andere Van de Kerkhofs wakker. Terwijl Cid en Louis een heftige discussie hebben over het tv-programma dat ze aan het kijken zijn, zoekt Trees een leuk boek om aan Daniël voor te lezen op zijn laatste dag als peuter.

Uiteindelijk is ze voor het boek "tellen voor hen die dat niet kunnen" gegaan.

Tegen de avond is alles klaar om het verjaardagsfeestje van Daniël te laten beginnen. Alleen... waar is Daniël?

Daniël is helaas in bed gelegd door Hilda.

Helaas is er geen tijd meer om Daniël in de woonkamer te krijgen, dus verjaart Daniël alleen en zonder taart in de slaapkamer van Louis en Cid.

Enkel Trees en Eliza geraken nog net op tijd bij hun kleinzoon en achterneefje, en begonnen daarom plots te gillen.

Tadaa.

Ondanks dat de verjaardag van Daniël een beetje in het water is gevallen, heeft de rest van de familie toch nog een leuke avond.
De volgende dag is het Daniëls eerste schooldag

Gelukkig is Xias erbij, want Daniël vindt het best wel eng om plots naar zo'n grote school te gaan.

Na een korte rit komen Xias en Daniël samen aan op school. Xias besluit om Daniël persoonlijk af te zetten bij zijn klas, omdat hij vreest dat Daniël anders weg zou lopen als hij zijn leerkrachten ziet.

Wanneer Xias en Daniël al naar binnen zijn gegaan, komen Daniëls leerkrachten ook aan op school. Begrijpelijk dat Xias er zeker van wilde zijn dat zijn neefje niet wegloopt.
Felix is ondertussen bezig met een lading nectar te maken

Helaas gaat dat niet altijd even vlot.

Maar gelukkig is Trees er om haar man een beetje in de gaten te houden.
"Gaat het nog lang duren?"
Stiekem heeft ze gewoon zin in wat nectar.

Robin is ondertussen weer volop aan het uitvinden. Na er lang aan te hebben zitten sleutelen is zijn eerste delver eindelijk klaar!

Hij besluit er meteen iets mee op te graven in de moestuin, die er tegenwoordig toch maar kaal bijligt.

Later op de dag komen Xias en Daniël weer thuis van school. Aangezien zowel Karel als Xias geen huiswerk hadden vandaag, is Karel mee naar huis gekomen met Xias.

Daniël heeft helaas wel al meteen een hoop huiswerk op zijn eerste schooldag. Gelukkig heeft hij wel iets om naar uit te kijken, want Clara (de dochter van Leentje) komt vanavond langs om te spelen!

Wanneer Clara er is vergeet Daniël gelukkig al snel wat voor rotdag het is geweest op school.

Samen met Karel en Xias maken ze er met z'n vieren nog een leuke avond van. Aangezien het morgen weekend is, hebben ze ook besloten er meteen een slaapfeestje van te maken!

Wanneer het tijd is om te gaan slapen, legt Clara zich snel in Daniëls bed. Robin wilt geen problemen krijgen met Leentje, dus laat hij Clara maar gewoon doen.

Robin doet er nog een schepje bovenop en begint zelfs een verhaaltje voor te lezen voor Clara.
"Hmpf, ik zal maar in een slaapzak op de grond slapen zeker."
"Hihi", lacht Clara zachtjes. Ook Robin moet stiekem lachen.

Xias en Karel hebben zich ondertussen gewoon in de voortuin gelegd.

Felix en Trees zijn de hele dag gewoon in de kelder gebleven.
"Zo, die fles nectar is eindelijk klaar."

Na een paar glazen nectar te hebben gedronken, belanden Felix en Trees in een diep gesprek terecht. Het schilderij aan de muur is overigens door Monika gemaakt, de medestichteres van de familie Van de Kerkhof bijna 8 jaar geleden.
"Toch best gek hoe snel alles voorbij gaat... Ik kan me onze eerste date nog herinneren alsof het gisteren was, en ondertussen hebben we al een kleinzoon die zijn eerste schooldag erop heeft zitten!"
"Best gek hoe alles verloopt inderdaad! Moest Asala niet zo jong gestorven zijn, had ik je waarschijnlijk nooit echt leren kennen. En dan was Robin nooit geboren en zou jij Eliza ook nooit meer gezien hebben, enzovoort."
"Hopelijk kunnen we allemaal nog lang samen blijven", zucht Trees.
"Uhu", antwoordt Felix.
De volgende dag geniet iedereen rustig thuis van het weekend

Cid en Louis beginnen hun dag met een niet zo smakelijke herfstsalade die hun zoon tijdens de nacht heeft klaargemaakt.

Even later is Xias niet meer in de woonkamer, dus eten Trees en Felix wat overschotjes van gisteren die wel te eten zijn.

De reden voor Xias verdwijning is dat hij een kostuum is gaan passen voor het eindbal vanavond!

Voor hij vertrekt neemt hij eerst nog even afscheid van Sondra.

Sondra heeft denk ik liever dat Xias thuisblijft.

Uiteindelijk stapt Xias in de limousine die hem naar school brengt.

Thuis blijft iedereen ondertussen voortdoen met wat ze bezig waren: Maya verbetert haar gitaarvaardigheid, Eliza zit (naakt

) een boek te schrijven, Trees kijkt samen met Daniël tv en Felix heeft de vaatwasser gerepareerd. Plots staat Trees echter recht tijdens het tv kijken.
"Huh, wat gebeurt er nu?"
"Ik kan vliegen?"
Daniël vraagt zich ondertussen af wat voor gekke dingen zijn grootmoeder nu weer allemaal aan het doen is.

Maar plots verandert Trees dan in een geest.

Eliza kijkt geshockeerd toe naar hoe haar zus, die ze nog maar pas echt heeft leren kennen, aan het overlijden is.

Niet veel later verschijnt ook Magere Hein.
"Alsjeblieft Magere Hein, ik ben nog maar 95 jaar jong! Ik kan Felix, Robin, Daniël en de rest van de familie toch niet alleen achterlaten..."

Maar Magere Hein luistert niet.

Hilda blijft ondertussen ongestoord het huis schoonmaken.

RIP Trees, je zal gemist worden.

Later in de avond komt Xias nietsvermoedend terug thuis van een geweldig feestje...

... en bekomt de familie samen wat van wat er net is gebeurd.
Einde van hoofdstuk 93
Zo, dat was een onverwacht einde.
![Zielig [new_puppy-dos-eyes.gif]](./images/smilies/new_puppy_dog_eyes.gif)
Volgende keer kunnen jullie zien hoe het nu verder gaat met Felix en de rest van de familie.