Deel 25: De Vlucht
Bree moest niet lang over haar antwoord nadenken. Na haar initiële schrik en verbazing voorbij was, antwoorde ze volmondig ja.
Op het zwembadfeestje van je ex iemand ten huwelijk te vragen is nu eenmaal vrij gedurfd, met als resultaat dat Matthew's blik hen zo goed als wegstuurde.
Na een snel diner in Bree's appartementje vond Bianca dat het tijd was om het thuisfront in te lichten. Doordat de laatste dagen nogal druk waren, had ze zich niet een haar belofte gehouden continu foto's te sturen, iets dat met een veelzeggende selfie hopelijk werd ingehaald.
Ze wou de foto doorsturen via whatsapp, maar het werkte niet.
"Vreemd, we hebben thuis goede wifi." Bianca checkte even of het misschien aan haar eigen internet lag, maar dat had een goed bereik.
Ze besloot dan maar te bellen, ze wou haar moeder's stem sowieso nog eens horen.
Ze kreeg een paar keer een voicemail. Zeer snel, binnen de paar seconden, alsof haar moeder expres weigerde op te pakken.
Even later kreeg ze een telefoontje terug, van de Simmingtonhotelketen. Het leek vreemd maar ze pakte op, en toen hoorde ze haar moeder's vermoeide stem.
"Oh, mama, eindelijk. Ik wou juist een foto doorsturen van mij en Bree, alles gaat goed, maar ik kreeg een melding dat het niet kon verzenden." Begon Bianca haar relaas.
"Dat hebben we uitgeschakeld, veiliger."
"Hoezo, veiliger?"
"Het...Het is moeilijk uit te leggen. Er is te veel om nu te vertellen en misschien wordt de hoteltelefoon afgeluisterd."
"Hoteltelefoon?!"
"We moesten weg uit Moonlight Falls, snel. Alice heeft...Nee, ik kan het nu niet uitleggen. Maar Alexander probeert een onderduikadres te vinden, voorlopig zitten we op hotel, met valse namen. Ik geef je zo snel mogelijk een update. Ik kan nu niet veel vertellen..."
"Wat heeft Alice gedaan? Wat probeert Alexander te doen? Wat hebben ze uitgestoken?"
Ze hoorde een zucht.
"Ik ben moe, de afgelopen dagen waren erg vermoeiend. Ik begrijp hoe vreemd dit is, ik bel je zo snel mogelijk terug met meer informatie."
"Maar..."
Afgelegd.
"Dat klonk vreemd." Zei Bree, die het gesprek had gehoord.
"Vertel mij wat. Het klinkt wel alsof Alice iemand heeft vermoord en ze op de vlucht zijn. Mama's woorden waren zeer neutraal en objectief, maar haar stem klonk schors en vermoeid en ze leek spijt te hebben dat ze niet meer kon vertellen."
"Vermoord...?"
"Mijn zus heeft altijd van anderman's lijden en de donkere kant van magie gehouden. Het plotse verdwijnen van mijn vader is ook altijd vreemd geweest."
Hoewel dit voor de meesten schokkend zou klinken, had Bree Bianca's eigenaardige familie helemaal geaccepteerd.
"Wat heb je een geluk dat ik zelf niet van een doorsnee thuis kom." Zei Bree even later om de sfeer te verbeteren.
Het hielp, met het plan te genieten en de stad te verkennen als een soort pre-huwelijksreis tot ze iets terughoorden van Jaeda vielen ze terug in elkaars armen.
En dat deden ze. Bianca had intussen de sportschool ontdekt, op aanraden van een magazine die haar had gevraagd model te staan voor een bikinireportage. "Gewoon wat meer spierdefinitie." was het voorstel, en nu ze hier toch was kon ze even goed de roem en het geld dat dat in het laadje bracht benutten.
Terwijl Bree zich verder bezig hield met wetenschappelijk experimenten. Ze was intussen een kei in het upgraden van zaadkwaliteit, en vond zelfs volledig nieuwe plantensoorten uit via genetische manipulatie.
Voor de rest gingen ze uiteraard een paar keer uit. Bianca liet Bree uit haar schulp kruipen, terwijl Bree Bianca tegenhield het te bont te maken; een perfecte balans. Bianca claimde vaak snel de piano om Bree een serenade te geven, of iemand anders speelde een traag deuntje dat perfect was om op te dansen.
Zo ging er bijna nog een week voorbij.
"Ik hoop dat je moeder snel gaat terugbellen, die slaapzak begint toch echt tegen te steken, maar we kunnen hier moeilijk samen iets kopen, en een dubbel bed past hier niet."
Bianca zuchtte. "Ik heb al vijf keer voorgesteld om te wisselen. Je weigert."
TATIETATIETATIETATIETATIETATIETATIETATIETATIETA
Bianca liet haar smartphone bijna vallen toen ze het ding haastig greep. "Mama, eindelijk."
"Sorry dat ik je zo lang liet wachten, het was gewoon te gevaarlijk zolang we nog in Amerika waren - Alexander heeft eindelijk een huis voor ons gevonden, waar we kunnen blijven. In Alpenfrühle."
"Alpenfrühle?"
Ze hoorde haar moeder slikken.
"Zwitserse Alpen, een sereen toevluchtsoord voor al wie te veel geld, bekendheid of beruchtheid heeft. Alexander is er in geslaagd zijn politieke carrière te verpesten en heeft het dorpje gevonden via criminele connecties."
"Criminele connecties, verbazend." Antwoordde Bianca sarcastisch.
"Het is een gemene idioot, maar een met connecties." legde Jaeda uit.
Bianca had duizenden vragen, maar die konden niet beantwoord worden via de telefoon. Ze wou nu vooral zo snel mogelijk haar familie terugzien. "We komen, ik en Bree. Kun je even het adres spellen?"
Na een enthousiaste "Ooh!" Begon haar moeder dat te doen.
Wat Alice had gedaan was erg genoeg om hen de atlantische oceaan te doen oversteken naar Zwitserland.
Bree kwam meteen op haar af om haar verloofde gerust te stellen. "Ben je zeker dat je nog steeds mee wilt?" vroeg Bianca, maar daar bestond geen twijfel over.
Bree knikte. "Zelfs als Alice inderdaad een seriemoordenaar is."
De volgende dagen waren ze druk in de weer. Zomaar naar Europa verhuizen was geen makkelijke klus, gelukkig waren Alexander's connecties ruim en was een deel van het papierwerk door Bianca's familie geregeld, en konden ze alle benodigde vergunningen verdacht snel krijgen. Na nog een anderhalve week over en weer gaan naar het stadhuis van Bridgeport, was alles in orde.
Na een vliegtuigreis naar Zürich en een treinrit reden ze met een taxi door het kleine, mysterieuze bergdorp.
"Het lijkt hier op Moonlight Falls. Maar veel zonniger." Vertelde Bianca Bree. Ze had dan een hekel aan de plek, Bianca moest toegeven dat ze heimwee had naar haar geboortedorp en het was een schok er plots te worden weggerukt, zonder behoorlijk afscheid.
Even later kwamen ze toe bij een huis dat Alice duidelijk al naar haar smaak had aangepast.
Haar moeder stond hen buiten op te wachten. "Bianca! Eindelijk!" riep ze en dolgelukkig huppelde ze met de lenigheid van iemand vijftig jaar jonger naar haar dochter. "Mama, dit is Bree."
"Welkom, welkom, ik herken je van de foto's boven Bianca's bed."
Bianca had haar nooit verteld dat ze foto's van hen had bewaard boven haar bed en het weetje flatteerde haar. met het nieuwe zelfvertrouwen wandelde Bree met Bianca mee het huis binnen.
Waar Bree meteen kennis maakte met Demi, die naar haar toe wandelde en de onbekende vrouw vragen begon te stellen en vroeg haar op te pakken.
En ook met Bianca's zus Alice, die er verrassend lieflijk uitzag.
Maar Bree focuste meer op Demi, met wie ze binnen de minuut begon te spelen. Vertederd keek Bianca naar haar verloofde en dochtertje; dat kwam zeker goed.
"Hi." zei Alice toen tegen Bianca als begroeting, en Bianca's humeur was meteen verpest. Ze zag wel dat Alice niet zonder reden onschuldige pastelkleurtjes droeg, ze zag door haar heen.
"Hi? Gewoon Hi?" Bianca had liever gehad dat haar zus woedend was geweest, want die Alice kende ze - de droge "hi" was hoogst ongebruikelijk, verdacht en alle opgekropte woede kwam naar boven.
"Is dat alles wat ik verdien, na weken stress en uren reizen na jij weet ik veel wat hebt uitgespookt? Nee, na maanden, JAREN stress en onzekerheid na jij me als kind pest - ik ben de bijenelixers nooit vergeten -, door jouw reputatie mijn schoolleven werd verpest, je wat ook hebt gedaan om pa te doen verdwijnen en je me de hele tijd treitert en manipuleert wanneer ik de steun van een zus kon gebruiken, tot ik me genoodzaakt voel letterlijk weg te vluchten - ik wil geen "Hi"."
"Ik heb spijt, van alles!" viel Alice haar echter meteen in de rede. "Van - alles. Of het nu een maand of tien jaar geleden is, ik heb er spijt van."
"Je deed me eens geloven dat ik het huis in brand had gezet."
"Ik weet niet wat me toen bezielde. Ik ga alles doen om te bewijzen dat ik ben veranderd, alsjeblieft, geef me een kans."
Er klonk zo'n wanhoop uit Alice's stem dat Bianca haar haast geloofde.
Het antwoord van haar zusje afwachtend bleef Alice haar wanhopig aanstaren. "Vergeef me alsjeblieft."
Het klopte niet. "Leg me alsjeblieft uit wat je hebt gedaan want dit wordt creepy." zei Bianca ten slotte. Tot haar verbazing leek Alice...Opgelucht?
"Ga zitten."
Drie weken eerder
Het begon allemaal met een onverwachte mededeling van Alexander. Hij deed al enkele dagen vreemd en ging niet naar zijn werk, met het excuus dat hij verlof had genomen om meer tijd door te brengen met Demi - wat hij wel degelijk deed, tot ieders verrassing.
"Ik ben ontslaan." Gaf hij uiteindelijk toe.
"Ik heb geld gestolen van de campagne van... De Wolffs. Ze vonden dat op het werk té oneerlijke praktijken."
"Waarom zou je dat doen?" vroeg Alice, waarop Alexander verlegen uitlegde dat het wel leuk leek om hen een poets te bakken, minder invloed, handig met Conall enzovoort - zich niet bedenkend dat dit hem juist verdacht maakte.
"Waarom ben ik toch met zo'n idioot getrouwd." Begon Alice zich prompt af te vragen. Toen hij vervolgens vertelde dat hij echter meteen een job had aangeboden gekregen in het criminele pakhuis, begon haar vertrouwen nog meer barsten te vertonen. Uit wanhoop hem dichtbij te houden, hij was degene die haar zonder voorwaarden een kans had gegeven, had ze hem altijd geloofd en opgehemeld, ten koste van haar zus en moeder.
Die nacht was het ook weer volle maan. Conall was, zoals gebruikelijk, veranderd tot zijn voorlopig nog vrij onschuldige weerwolfvorm.
Vanwege een mengeling van angst en bescherming voor hem, sloot Alice hem dan altijd op op zijn kamer - hij moest bellen wanneer hij naar de wc moest of iets te drinken wou. Het was 's nachts en er werd verondersteld dat hij toch zou slapen, maar dat deed Conall niet.
Conall was kwaad.
Zeer kwaad.
Het was eigen aan zijn soort dat hij een grote opleving van energie voelde 's nachts, en dat hij tijdens volle maan in een halfwolfachtig "monster" veranderde. Groter, sneller, leniger en met betere reflexen dan zijn menselijke versie; te veel energie om op zijn kamer te blijven zitten. Gecombineerd met frustratie vanwege het gedrag van zijn ouders tegenover hem, gebruikte de jongen het uiterste van zijn krachten om eerst dat domme poppenhuis te vernielen en dan de deur open te breken.
Hij keek even op de gang om zich ervan te verzekeren dat zijn ouders of oma hem niet hadden gehoord of in de buurt waren en Conall rende toen de trap af, het huis uit.
De vrijheid tegemoet.
Oma had wel degelijk iets gehoord. Ze vond het opsluiten op zijn kamer sowieso erg overdreven - het leek haar beter om gewoon een hoog, stevig hek rond de tuin te bouwen zodat Conall buiten kon spelen en graven en wat hij ook wou doen, maar Alice had hier geen gehoor naar.
Dus toen ze opmerkte dat Conall uit zijn kamer was ontsnapt, dacht ze niet enkel "Oh nee," maar ook "...Eindelijk."
Conall kreeg honger en besloot een lokale bar binnen te wandelen. Hij begroette zijn oudtante Sophie* en zag toen een blonde man bellen, een man met rare gelaatstrekken, die hem deden denken aan hoe zijn eigen gezicht er momenteel uitzag.
* Sophie Rodgers - een fee en dus nog steeds een jongvolwassene - is met dank aan storyprogression getrouwd met Jan Macduff, oorspronkelijk ongeboren broer van Jules Macduff, wat Sophie dus de tante maakt van Alice & Bianca en de oudtante van Conall. Mijn Nraas mods hebben haar ook tot barvrouw in de Red Velvet Lounge gedoopt.
Conall kwam die nacht niet thuis.
Alice was in alle staten. Ze was woedend op haar moeder, omdat die zogezegd haar kleinzoon beter in de gaten had moeten houden. Ook Alexander kreeg de waarheid te horen; door zijn domme zet waren de Wolffs misschien achterdochtig geworden, en bleven ze in de buurt van hun huis.
Iets wat niet onwaar bleek toen ze rond de middag een briefje in hun brievenbus vond.
"Als je je zoontje wilt zien, kom vanavond om negen uur naar het kerkhof."
Alice dacht het ergste en kon de hele dag niks ander meer doen dan wachten.
Ongeduldig werd er gewacht toen de zon onderging.
Het was eindelijk tijd.
Alice en Jaeda gingen naar het kerkhof, waar ze werden begroet door de Wolffs - de jongere generatie was niet veel jonger dan Jaeda, maar weerwolven leefden veel langer; patriarch Dwayne was zo'n honderdentien.
"Waar is je dochter?" vroeg Dwayne onmiddelijk.
Jaeda keek rond. Alice was verdwenen.
"Ze is toch niks van plan hè? Wat ze ook denkt, we bedoelen het goed. Ik ben gewoon begaan met de lokale weerwolven, en een jong kind zijn krachten willen ontnemen, zoiets doe je niet."
"Alice, wat ben je toch aan het doen..." dacht Jaeda. Ze vreesde dat Alice iets zeer dom van plan was.
Alice was niks dom van plan; of dat vond ze toch zelf.
Het maakte voor haar niks uit dat de Wolffs in essentie niet kwaadaardig waren. Ze hadden haar zoon ontvoerd; iets wat ze al jarenlang vreesde, en het werd tijd dat ze voor eens en altijd de superioriteit van haar soort bewees.
Ze voelde een sterke, kwaadaardige magie door haar aderen stromen; een kracht die smeekte uit te breken. Ze had deze spreuk al eerder willen gebruiken, maar had nooit de opportuniteit. Tot nu.
Ze herhaalde het herrijzenisritueel nog eens, en nog eens, en nog eens - tot er een groepje hongerige zombies naar de onwetende Wolffs toewandelde.
Als haar krachten waren uitgewerkt, had ze ook nog andere hulpmiddelen.
"Alice?! Wat heb je met de doden gedaan?" Waylon kwam naar haar toegewandeld en zag een verdacht flesje op de grond staan.
"Hetzelfde als wat ik nu met jou ga doen."
"WAT HEB JE MET MIJN ZOON GEDAAN?" Riep Dwayne toen hij de slenterende, groene gedaante van Waylon zag.
"Alsof je het niet weet, spijtig genoeg wist je vrouw van een geneesmiddel in jouw geval. Nu, vertel me waar Conall is!"
"Of...Wat..?" De oude man klonk onzeker.
"Ik verander heel je familie in breineters."
"De catacomben!" Stamelde Dwayne snel, nog steeds geschrokken van wat Alice toe in staat was.
Dus Alice ging in de catacomben, een gevaarlijk ondergronds labyrinth met vallen en oude geheimen, dat op een of andere manier een connectie had met een berengrot.
Maar Dwayne had niet gelogen. Toen ze haar zoontje zag, rende ze met hem in haar armen de catacomben uit en bleef hem vasthouden, ook toen ze terug bovengronds waren.
"So...sorry dat ik ben weggelopen. Ik begrijp nu dat je misschien gewoon bang was. Maar ik wil wel nog steeds een weerwolf blijven, is dat ok?" vroeg Conall stil, hij wou wegkijken maar zijn fel oplichtende ogen bleven zijn moeder smekend aankijken.
Een paar dagen geleden zou ze geschreeuwd hebben dat dit hele gebeuren haar gelijk bewees; maar ze voelde zich vreemd...Verlicht. Alsof de donkere magie die ze zojuist had uitgeput een leegte had achtergelaten, die zich heropvulde met liefde in de plaats van haat.
Dat en ze kwam tot het besef dat ze hier zo snel mogelijk weg moesten. Ze had zojuist eigenhandig een zombieapocalyps gestart.
Haar levenswens was zombiemeesteres