Dus ik heb even m’n gedachten laten gaan over wat ik er, op dit moment, nu echt van vind. Dit is mijn visie hierop en je hoeft het hier dus absoluut niet mee eens te zijn
Het is een lang verhaal!!
Eén ding moeten we nooit vergeten… EA/Maxis is een Mega Bedrijf met als (enige) doel om winst te maken (en dan bedoel ik het bedrijf en niet de ontwikkelaars van het Sims-team die de packs creëren). Zij zullen dus alles altijd vanuit een zakelijk standpunt bekijken en organiseren, hoewel dat voor de spelers vaak als ‘hebberig’ overkomt.
Dus ik denk dat het goed is om de EA aankondiging over het [/b]Sims Maker-programma en de Sims 4 Marketplace[/b] de te verdelen in verschillende zaken (die in de aankondiging een beetje vaag door elkaar worden gebruikt):
1. Maker Packs (waaronder de huidige Creator Kits en dus ook de nieuwe CC Maker Packs) én de EA Kits zijn vanaf 17 maart 2026 alleen nog te koop met gebruik van de in-game virtuele valuta Moola (net zoiets als de Simpoints voor de Sims 3) via de Marketplace
2. Alleen geselecteerde en geverifieerde Makers krijgen toegang tot het Maker-programma platform en ontvangen hiervoor een vergoeding van EA van 30% van elke 100 Moola
3. Console spelers krijgen door de Marketplace eindelijk ook toegang tot ‘legitieme’ CC
4. Officiële EA Uitbreidingspakketten, Game Packs en Accessoirespakketten blijven via de reguliere stores en ook in de Marketplace te koop met normale valuta en niet met Moola
5. Gratis updates en de Galerij blijven gewoon bestaan
Ad 1:
Het is mij niet duidelijk waarom EA voor de nieuwe Maker CC Packs/Kits én de EA Kits gekozen heeft voor het gebruik van Moola i.p.v. normale valuta in de Marketplace. De genoemde reden (QUOTE} ‘door Kits naar de Marketplace te verplaatsen, kunnen we nieuwe content blijven uitbrengen zonder tegen technische of opslagbeperkingen aan te lopen’ lijkt me niet dé reden, maar eerder een manier om piraterij van Kits tegen te gaan. Who knows? De tijd zal het leren.
Voordeel voor de spelers lijkt me wel dat Maker CC (waarschijnlijk) niet meer als CC wordt aangemerkt op de Galerie en je zeker weet dat alles gecontroleerd is door het Sims team.
Met de Moola bundels die worden aangeboden heb ik wat meer moeite. Niet alleen omdat het weer een extra stap is die je moet maken om een Maker- of EA Kit aan te schaffen (eerst Moola kopen!), maar ook vanwege de geboden opties:
- 200 Moola voor 2,49 dollar
- 500 Moola voor 4,99 dollar
- 1.000 Moola voor 9,99 dollar
- 2.600 Moola voor 24,99 dollar
- 5.500 Moola voor 49,99 dollar
(ik neem aan dat we t.z.t. nog te zien/horen krijgen om hoeveel EURO dit per optie zal gaan, oftewel welke valutakoers hierop wordt toegepast).
Hoewel dit erg lijkt op de manier van de Simpoints (Sims 3) zou ik het beter vinden als er vanaf 100 Moola een optie zou zijn. Vanaf 200 Moola betekent dus dat de aanschaf altijd minimaal 2,49 dollar zal zijn (tenzij je meer Moola’s tegelijk aanschaft; zie uitleg hieronder).
Ik zag in een van de voorbeelden in het EA artikel dat verschillende (3?) ‘lipgloss’ van een Maker bijvoorbeeld 200 Moola kosten. Hiervoor $2,49 betalen vind ik persoonlijk belachelijk duur, dus kritisch kijken wat je precies krijgt voor je Moola’s lijkt me verstandig!
Voordeel kan zijn dat je vanaf 500 Moola’s al op een lager bedrag per Moola uitkomt waardoor de aanschaf goedkoper kan uitvallen dan op dit moment o.a. voor de Kits geldt (tenzij EA daar het aantal Moola’s op aanpast natuurlijk!
Nadeel kan ook zijn dat je flink wat Moola’s op voorhand aanschaft en daarna misschien nog weinig of niks koopt, waardoor je geld ‘weg ‘is. Moola’s zijn niet te verdienen in-game, niet inwisselbaar voor geld en niet overdraagbaar tussen verschillende platformfamilies zoals PlayStation en Xbox.
Ad 2: Makers houden ongeveer 30% van de Moola over van de verkoop van hun pakketten (dus voor elke 100 Moola ontvangen ze $0,30).
De 70% die EA hieraan verdiend zijn voor (QUOTE) het dekken van alle kosten en vergoedingen die verbonden zijn aan de publicatie (wereldwijd), inclusief overheadkosten zoals platformkosten, BTW, serverkosten en andere transactiekosten, die per platform kunnen verschillen.
Naast het dekken van de publicatiekosten investeert The Sims ook in de Maker-community. Zo ondersteunen ze Makers, verbeteren ze de tools en hulpmiddelen die voor hen beschikbaar zijn, financieren ze kwaliteitscontroles door mensen en zorgen ze ervoor dat elk Maker Pack in alle 18 ondersteunde talen wordt vertaald.
Het is dus niet zo dat ze voor die 70% niets hoeven te doen of geen kosten hoeven te maken. Natuurlijk betekent het ook winst voor EA, maar dat is al zo met de Creator Kits!
Maar voor een deelnemer aan het Maker-programma is die 30% een zeer lucratieve deal!
Ik weet niet wat de creators op dit moment krijgen voor de huidige Creator Kits en/of voor het gebruik van hun code bij aanschaf van een Pack, maar ik weet 100% zeker dat dit NIET is wat ze kunnen verdienen met deze nieuwe 30% optie.
Ze kunnen nu via hun eigen Patreon o.i.d. maximaal 1 maand (dacht ik) een financieel voordeel voor hun CC krijgen (afhankelijk van wat jouw bijdrage aan hun Patreon is), maar na die periode moeten ze hun Sims CC gratis ter beschikking stellen.
Bij deelname aan het Maker-programma ziet het plaatje er als volgt uit:
als een Maker bijvoorbeeld een CC Kit met ± 24-25 CAS of bouwen/kopen voorwerpen uitbrengt via de Marketspace (zoals er nu al een aantal Creator Kits zijn) en deze wereldwijd wordt verkocht voor 500 Moola’s ($4,99), ontvangen ze van iedere verkoop 5 x $0,30 = $1,50. Dat betekent dat als er bijvoorbeeld wereldwijd 1000 exemplaren van een Maker Kit worden verkocht, ze met één zo’n Maker Kit $1500 verdienen! Daarnaast denk ik dat mijn voorbeeld van 1000 exemplaren wereldwijd behoorlijk aan de lage kant is, dus tel uit je winst!
(QUOTE) Makers kiezen zelf hun verpakkingsgroottes en prijzen (binnen de richtlijnen van de Marketplace) en hebben de vrijheid om de waarde van hun content te bepalen.
Indien je dus zoiets wilt aanschaffen ben je afhankelijk van wat de Maker er (binnen de richtlijnen van de Marketplace) voor prijskaartje aanhangt. Zie mijn voorbeeld van de lipgloss!
Als jij nu een gratis CC gebruiker bent, ben jij de enige die van deze nieuwe opzet nadeel ondervindt indien een Maker voortaan alle CC alleen nog via de Marketspace gaat aanbieden.
Maar hopelijk doen de Makers ook iets met deze uitspraak van EA: (QUOTE) Makers mogen gratis of betaalde vroege toegang tot aangepaste content en mods blijven aanbieden op andere platforms. Content die elders beschikbaar is gesteld, komt echter niet in aanmerking voor verkoop via de Marketplace.
EA heeft zich vele jaren sterk gericht op een klein clubje (gesponsorde) ‘Creators/Gamechangers’ op YouTube en andere Sociale Media en dat vond ik nooit een prettige ontwikkeling. Maar na het vertrek van een aantal bekende creators i.v.m. de aankondiging van de verkoop van EA én vanwege het feit dat ze zich kennelijk voorlopig gaan richten op verbeteringen en bug-reparaties van het spel en op EA Kits, richten ze zich nu waarschijnlijk op ‘CC Makers’ om voorlopig toch genoeg nieuwe dingen te kunnen blijven toevoegen aan het spel (behalve gameplay.…?).
Ad 3, 4 en 5: geen verdere toelichting nodig wat mij betreft. Lijkt me prima, zeker de nieuwe mogelijkheden voor Console.
Samenvattend… ik vond en vind dat EA zelf zou moeten zorgen voor alle content die aan het spel wordt toegevoegd en zich niet afhankelijk zou moeten maken van een groepje geselecteerde ‘derden’.
Maar om alleen te roepen dat EA nu (bakken) geld gaat verdienen aan content die ze zelf niet eens maken, is naar mijn mening wat te kort door de bocht.
Natuurlijk verdienen ze hieraan (het blijft een bedrijf met winstoogmerk), maar een handjevol creators, die nu weinig of niets verdienen aan hun CC/mods, zijn hier de spekkoper.
De ‘gewone’ spelers zijn degenen die hiervoor betalen, maar dat wisten we al!
Wat zijn jullie gedachten hierover?